Saturday, July 10, 2010

Isu Felda Bankrap : Dialog - Debat = Mahkamah

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Mentei, Datuk Ahmad Maslan menganggap sesi dialog sudah mencukupi untuk mencari penyelesaian bagi isu itu, tetapi Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman berkeras mencabarnya berdebat.

Ahmad Maslan berpendapat, menerusi berdialog mereka mempunyai masa lebih lama untuk mendengar dan menyelesaikan masalah. Dia juga menafikan takut untuk berdebat. “Saya bukan takut nak berdebat. Dengan Ketua Pembangkang dalam Dewan Rakyat pun saya sudah berdepan. Tak jadi masalah sebenarnya. Tapi kalau debat hanya sejam atau dua jam, susah nak selesaikan masalah.

“Dialog pula seharian pun boleh. Kalau tak puas hati dengan sesuatu perkara, kita boleh bawa pegawai jelaskan. Tak cukup satu hari boleh jadikan dua hari. Tapi debat, tak kan pula nak buat dua hari,” kata Ahmad Maslan. (Sumber : Agendadaily)


(Kata Waris Pahang :

1. Syukur Ahmad Maslan tidak terpengaruh dengan ajakan Mazlan Aliman yang mahu berdebat. Sebenarnya dia bukan mahu berdebat tetapi mahu jatuhkan air muka kamu (Ahmad Maslan ) di khalayak umum.

2. Perangainya yang mahu menjadikan rakyat sebagai hakim umpama strategi Anwar. Adakah ini bermakna kamu tidak percaya dengan sistem kehakiman negara?. Jumpa sahaja di mahkamah, bila kalah nanti dan tiada duit nak bayar RM 200 juta cubalah minta dengan Bang Nuar.

3.Bila masa pula kerajaan kata semua masyakarat Felda tidak tahu bersyukur dan tak tahu berterima kasih. Memang tidak dinafikan ada 'segelintir' daripadanya yang tidak tahu bersyukur kerana termakan hasutan pembangkang (petualang).

4.Baguslah Mazlan Aliman mengaku dan sedar yang dia datang ke Felda sejak berusia dua tahun dibawa masuk oleh ibubapa ke tanah rancangan Felda. Tahukah Mazlan Aliman, Felda dibuka untuk membasmi kemiskinan tegar suatu masa dulu, kini bagaimana dengan kehidupan Mazlan?. Adakah Mazlan pejam mata sahaja dengan kemajuan di Felda?.

5. Berdialog adalah lebih baik kerana berdebat sebenarnya nak cari publisiti murahan sahaja, bukan mahu menyelesaikan masalah. Jangan layan sangat budak meroyan ini, kita tengoklah sahaja nanti dia meroyan di mahkamah).

7 comments:

Waris Pahang said...

Elok Mazlan Aliman bertanding sahaja di Johor dalam PRU 13, jangan ganggu dan pecah belahkan rakyat Pahang.

relevan said...

Salam Waris..

Ini isu mendapat bantahan ramai terutama dikalangan Peneroka peneroka..kome pun berasa sungguh terasa juga meski pun kome generasi ke 2 FELDA..

lompinlai said...

Kita sama-sama tengok siapa yang meroyan di mahkamah.

Dailog atau debat buat rugi masa saja.

Waris Pahang said...

sokong lompinlai kita tengoklah nanti.

relevan, WP juga terasa juga, WP pernah tinggal di Felda dan masih ingat kesusahan masa dahulu berbanding sekarang.

Sikit-sikit masalah tu biasalah, boleh diajak berbincang, tapi mereka ni ada kepentingan lain-politik.

Melayu said...

Masalahnya sampai sekarang belum dengar lagi saman difailkan. Yang ada hanyalah mainan media arus perdana konon nak tuntut saman 200 juta kalau Keadilan tak tarik balik. Keadilan dah pun buat statement tak akan tarik balik dan mahu jumpa di mahkamah, masalahnya saman belum kedengaran difailkan.Betul ke berani saman atau sekadar meraih simpati orang ramai terutama masyarakat luar bandar yang hanya bergantung pada media arus perdana sebagai sumber maklumat mereka. Ni lah taktik UMNO selamanya..... alahaiiii UMNO

Waris Pahang said...

Terima kasih maklum saman belum difailkan, kalau BN berani samanlah Suara Keadilan.
"Berani Kerana Benar Takut Kerana Salah".

suara kuantan said...

Saya sendiri berborak dengan warga emas peneroka Panching Timur..Beliau tidak percaya dengan khabar angin mengatakan felda bangkrap..Itu semua adalah fitnah..

Anda Juga Meminati

Blog Widget by LinkWithin

Sambutan Sempena Pelantikan PM Di Kuantan - 18 April 2009

Sambutan Sempena Pelantikan PM Di Pekan - 18 April 2009

LAGU WARISAN

Di sini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Di sini tersemai cita-cita
Bercambah menjadi warisan

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Ke mana harus ku bawakan
Ke mana harus ku semaikan cinta ini

Betapa di bumi ini ku melangkah
Ke utara, selatan, timur dan barat
Ku jejaki

Aku bukanlah seorang perwira
Gagah menghunus senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Akulah penyambung warisan

KATA HIKMAH


‘‘ANAK bangsa yang telah berjaya, janganlah berperangai seperti Si Tenggang, terlalu cepat bersifat angkuh, terlalu mudah berlagak bongkak, hingga melupakan asal keturunan, hingga memisahkan diri dari akar bangsanya, menjadi rakus, menjadi gopoh, hingga tergamak menebang pohon tempat bernaung dan mencantas dahan tempat bergantung.”

Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

PETIKAN KENYATAAN SEORANG PEMIMPIN MIC TUN V.T SAMBANTHAN PADA 1 JUN 1965 :

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.

Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan.

Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?

''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma.

Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

"Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku diMalaya?

Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara.

Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu.

Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

PETIKAN KENYATAAN SEORANG PEMIMPIN MCA, TUN TAN SIEW SIN PADA 30 APRIL 1969 :

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah.

Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

Wasiat Raja-Raja Melayu ini disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat-rakyat Melayu yang merupakan rakyat asal dan subjek Raja-Raja Melayu dan adalah berikut:

“Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami tujuh perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera.

Pertama - Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA ).

Kedua - Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYUsehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.

Ketiga - Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hakmilik kamu, kami telah tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.

Keempat - Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini.

Kelima - Kami isytiharkan ISLAM ialah Agama Persekutuan.

Keenam - Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU.

Ketujuh - Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN.(Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

SUARA ANAK PHG (Klik Sini)

SUARA ANAK (F) PHG (Klik Sini)

AHLI BPN

AHLI BPN
BLOGGERS PEMBELA NEGARA

MOH CIPTA SEJARAH

BLOG PAHANG DIPANTAU WP