Saturday, October 24, 2009

Akukah Taksub Tidak Bertempat?.


Taksub membuta tuli merupakan satu perkara yang sangat ditegah oleh Islam kerana ianya sangat tidak baik serta boleh membawa ke arah keruntuhan akhlak dan menjatuhkan maruah umat Islam.

Ia juga boleh membawa ke jalan yang sesat dan kezaliman khasnya kepada diri sendiri serta masyarakat Islam secara umumnya.

Taksub kepada ulama Islam adalah satu sifat yang terpuji kerana Islam sendiri menyeru umatnya supaya memberikan kasih mesra dan penghormatan ikhlas kepada ulama kerana ulama adalah pewaris nabi-nabi.

Ini memberi erti bahawa kedudukan dan taraf ulama adalah wajar dihormati dengan syarat seseorang yang dinamakan atau digelar ulama itu mempunyai sifat sebenar-benar ulama dalam erti kata sebenarnya iaitu ulama yang tinggi ilmunya dan bermanfaat kepada umat manusia.

Sebaliknya jika sesorang yang bergelar ulama tidak mengikut jejak langkah rasulullah SAW dan sahabat-sahabat baginda seperti perkataan, perbuatan, kelakuan serta tutur bahasanya tidak bersifat ulama, maka orang-orang yang seperti ini tidak harus, bahkan tidak layak untuk diberikan penghormatan apalagi diberi taksub.

(Kata Waris Pahang :

-Kita sering lihat gambar tokoh-tokoh politik dilekat pada cermin kereta, beg dan baju. Malah kita pernah lihat budak-budak sekolah membawa keychain yang memaparkan gambar tokoh politik.

-Bukan itu sahaja malah gambar tokoh-tokoh politik ditampal di luar rumah untuk menunjukkan mereka terlalu taksub kepada pemimpin tersebut.

-Apa motif sebenar mereka sehingga mereka taksub sedemikian rupa. Adakah kerana menyokong pemimpin yang mabukkan kuasa atau berjasa?.

-Marilah kita bertanya kepada diri sendiri; Akukah Manusia Yang Taksub Tidak Bertempat Terhadap Tokoh Politik Yang Tidak Mempunyai Wawasan?.

- Dato' Seri Najib pernah berkata "Bangsa yang tiada wawasan akan ditewaskan").

3 comments:

YANG GAMBI said...

Salam, kekadang manusia berilmu menjadi lebih bodoh apabila terlalu yakin dengan kepintaran seseorang, macam Tok Guru Nik Aziz juga, kerana terlalu yakin dengan Anwar, pejuang Islam dalam PAS pun dia nak singkir.......... orang kata, ulama kalau terlalu riak dan angkuh akan dilaknati Allah dengan ilmunya sendiri....

Jeffry said...

SLM BRO..SKRG PENGIKUT PAS NI DH TAKSUB KAT PAK AJIS DAN BUKAN KERANA ALLAH S.W.T. MEREKA MENDEWA2KAN PAK AJIS MELEBIH2..APABILA PAK AJIS MERASAKAN KEDUDUKAN PAS DH GOYAH DAN ORG X MENDEWAKAN DIA LAGI, MAKA SESAPE YG MENENTANG DIA AKAN DI SINGKIR SEPERTI APA YG PAK AJIS NYATAKAN SMLM (EGM TERGEMPAR)

Waris Pahang said...

Benar kata Yanggambi dan Jeffry, mereka akan semakin bermegah diri apabila ada pengikut yg mengagung2kan mereka.

Taksub boleh membawa kesesatan

Anda Juga Meminati

Blog Widget by LinkWithin

Sambutan Sempena Pelantikan PM Di Kuantan - 18 April 2009

Sambutan Sempena Pelantikan PM Di Pekan - 18 April 2009

LAGU WARISAN

Di sini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Di sini tersemai cita-cita
Bercambah menjadi warisan

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Ke mana harus ku bawakan
Ke mana harus ku semaikan cinta ini

Betapa di bumi ini ku melangkah
Ke utara, selatan, timur dan barat
Ku jejaki

Aku bukanlah seorang perwira
Gagah menghunus senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Akulah penyambung warisan

KATA HIKMAH


‘‘ANAK bangsa yang telah berjaya, janganlah berperangai seperti Si Tenggang, terlalu cepat bersifat angkuh, terlalu mudah berlagak bongkak, hingga melupakan asal keturunan, hingga memisahkan diri dari akar bangsanya, menjadi rakus, menjadi gopoh, hingga tergamak menebang pohon tempat bernaung dan mencantas dahan tempat bergantung.”

Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

PETIKAN KENYATAAN SEORANG PEMIMPIN MIC TUN V.T SAMBANTHAN PADA 1 JUN 1965 :

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.

Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan.

Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?

''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma.

Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

"Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku diMalaya?

Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara.

Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu.

Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

PETIKAN KENYATAAN SEORANG PEMIMPIN MCA, TUN TAN SIEW SIN PADA 30 APRIL 1969 :

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah.

Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

Wasiat Raja-Raja Melayu ini disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat-rakyat Melayu yang merupakan rakyat asal dan subjek Raja-Raja Melayu dan adalah berikut:

“Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami tujuh perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera.

Pertama - Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA ).

Kedua - Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYUsehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.

Ketiga - Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hakmilik kamu, kami telah tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.

Keempat - Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini.

Kelima - Kami isytiharkan ISLAM ialah Agama Persekutuan.

Keenam - Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU.

Ketujuh - Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN.(Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

SUARA ANAK PHG (Klik Sini)

SUARA ANAK (F) PHG (Klik Sini)

AHLI BPN

AHLI BPN
BLOGGERS PEMBELA NEGARA

MOH CIPTA SEJARAH

BLOG PAHANG DIPANTAU WP